SIONER FILMRECENSIONER RECENSIONERRECENSIONRE

intressanta karaktär. Det kunde man inte tro i
denna testosteronstinna harlequinhistoria.
JONAS DANIELSSON

NIGHT OF THE LIVING DEAD 3D
Regi: Jeff Broadstreet, 2006
Medverkande: Brianna Brown, Joshua DesRoches, Sid Haig m.fl.

George Romeros Night of the Living Dead formade zombiegenren som vi är vana att se den idag, återlevande människor i långsam jakt på de levandes kött. Den här uppdateringen är både en hyllning och en något tramsigare version. Tyvärr missas många av Romeros poänger om gruppdynamik under stress vilket gör filmen mindre effektiv. Gnabbet mellan Barbara och Johnny håller däremot bra klass och filmen är både effektmässigt, stilistiskt rätt välgjord och får man inte ont i huvet är även 3D-känslan rätt ok. Inte på långa vägar lika lyckad som Tom Savinis version från 1990 men ändå något att bredda zombiesamlingen med en cm eller så.
JONAS DANIELSSON

NIGHT OF THE LIVING DEAD: RE-ANIMATOR
Regi: Jeff Broadstreet, 2012
Medverkande: Andrew Divoff, Sarah Lieving, Jeffrey Combs

Om man inte fick nog av zombierna i NOTLD3D kan man följa fortsatta äventyr med en knasig begravningsfirma i NOTLD re-animator. Titeln skvallrar lite om filmens innehåll, speciellt som Jeffrey Coombs från Re-Animatorfilmerna spelar en av huvudrollerna. Den här filmen är lite mer åt komedihållet men lyckas ändå sätta fingret på familjerelationer som på många sätt blivit genrens signum. Tyvärr återvänder inte Sid Haig i rollen som Vogel JR men det blir tillräckligt mycket politiska kängor åt tepartyrörelsen för att hålla humöret uppe. Finns också i 3D på Blu-ray.
JONAS DANIELSSON

PLAY OFF
Regi: Eran Riklis
Medverkande: Danny Houston, Amira Casar, Max Riemelt m.fl

Max Stoller tar jobbet som förbundskapten åt det västtyska basketlaget och lämnar Israel bakom sig. I Västtyskland, där Max vuxit upp, kommer hans bakgrund ifatt honom. Mellan minnen av barndomen, dåligt samvete och politiska intriger nöts han ned mot botten där en israelisk kvinna möter honom. Baserad på en sann historia är Playoff rätt långt ifrån en sportfilm och istället närmare ett kontemplativt personporträtt. Dramat är rätt rörande med banala synder från barndomen som vuxit sig till gigantiska proportioner i den vuxne Maxs liv.
JONAS DANIELSSON

THE MUSIC NEVER STOPPED
Regi: Jim Kohlberg, 2011
Medverkande: J.K. Simmons, Julia Ormond, Lou Taylor Pucci

Efter ett familjegräl om den amerikanska flaggans värde drar unge Gabriel hemifrån. 20 år senare hittar föräldrarna honom med crazyskägg och minnesförlust på sjukhuset. Med hjälp av musikterapi och den plötsligt stöttande fadern Henry börjar Gabriel att hitta sig själv. The musik never stopped är baserad på en sann historia som berättar om musikens kraft men också om hur generationer kan mötas om man bara försöker vara lite öppen. Far och sonrelationen blir till slut gripande och tillsammans med ett sjutusan till soundtrack gör det filmen till ett mys med stort hjärta. JONAS DANIELSSON