FILMRECENSIONER

THE ARTIST
Regi: Michel Hazanavicius, 2011
Medverkande: Bérénice Bejo, Jean Dujadin,
John Goodmanm.fl.

George Valentin är den stora stumfilmsstjärnan. Alla
vallfärdar till biograferna för att se honom på det
senaste äventyret. Beundrad och höjd till skyarna
tycks hans liv gå som på räls. Samtidigt börjar talfilmen
slå igenom och enväldet hotas av nya
talanger. The Artist är en fullkomligt underbar
hyllning till stumfilmen och den kanske naiva
kärlekshistorien blir oerhört levande genom att
sätta den i brottet mellan stum och talfilm – det
gamla och det nya. Utsökt skådespeleri, stora mängder
filmhistoriska paralleller och en modern lek med
stumfilmsformatet får mig att minnas min omåttliga
kärlek till formatet – en kärlek som alltför sällan
besvaras.
JONAS DANIELSSON

MARTHA MACY MAY MARLENE
Regi: Sean Durkin, 2011
Medverkande: Elizabeth Olsen, John
Hawkes, Sarah Paulson m.fl.

Martha dras in i gemenskapen hos en grupp
människor som utstrålar frid, vänskap och harmoni.
Under ytan är det inte riktigt lika trevligt och Martha
flyr en dag till sin syster Lucy och hennes man Ted.
Martha har inte hört av sig på två år och när hon
ramlar in mitt i deras semester förstår de snart att
någonting har hänt.
Martha sätts i centrum utan att tvinga på henne
offerkoftan eller ge henne en givet hämndlysten roll.
Det gör att filmen är en betydligt mer eftertänksam
och betraktande film byggd på suveränt skådespeleri
av framförallt Elizabeth Olsen. Ett kvinnoporträtt lika
starkt som ovanligt, utan enkla lösningar.
JONAS DANIELSSON

WAR HORSE
Regi: Steven Spielberg, 2011
Medverkande: Jeremy Irvine, Peter Mullan,
Emily Watson m.fl.

War Horse är en episk film om en pojke och hans
häst under första världskriget. Fast mest handlar
det om Joey, alltså hästen, som mot alla odds
lyckas både vara fullblodshäst, dra plogen och
rädda andra hästar.
Filmen spelar som en 50-talsmatiné, komplett
med underhållande tysk-engelsk brytning som för
tankarna till allo allo. Det är sådant som gör att
War Horse blir aningen buskis, friluftsteater.
De uppförstorade gesterna, stereotyperna, gulliga
inslagen och den tematiska musiken ger filmen en
teatral känsla. Det är tydligt på filmens utseende
att Spielberg ville ha det så men blandat med de
mer realistiska sekvenserna känns det också
märkligt. Ofantligt snyggt men underligt.
JONAS DANIELSSON

SAFE HOUSE
Regi: Daniel Espinosa, 2011
Medverkande: Brendan Gleeson, Ryan Reynolds,
Denzel Washington m.fl.

Safe House är Daniel “Snabba Cash” Espinosas
Hollywooddebut som avslöjar att han är en duktig
hantverkare. I och för sig inte så svårt med
storspelare som Denzel Washington, Ryan
Reynolds och framförallt Brendan Gleeson framför
kameran. De vet liksom vad de gör.
Tyvärr är det under den rätt spännande ytan om
en manipulerande storskurk och en orutinerad
agent en träigt traditionell historia som utan
ovanstående anledningar skulle hamnat direkt på
videohyllan. Där hämtas den med fördel en
regnig söndagsförmiddag.
JONAS DANIELSSON

IRON SKY
Regi: Timo Vourensola, 2012
Medverkande: Julia Dietze, Udo Kier, Götz Otto m.fl.
Premiär 15 augusti

Finsk science fiction säger du och ser skeptisk ut.
Javisst svarar jag glatt. Speciellt när den handlar om
nazister från månens baksida som ska ta över jorden
och endast fu?hrerns närmaste vet att nazismen
egentligen inte handlar om kärlek och världsfred.
Egentligen är idén bakom filmen bättre än själva
utförandet, även om det också är kompetent. Det är
aningen för mycket buskis och medvetenhet om sin
egen lustighet för att det ska hålla hela vägen.
Samtidigt är det tusan så mycket mer upphetsande
än mycket av den mediokra sciencefictionfilm som
harvar på i samma gamla hjulspår. Ergo får Iron Sky
extrabetyg bara för att den försöker (och så är ju Udo
Kier med!).