SIONER SPELRECENSIONER RECENSIONERRECENSIONERREC

Xbox 360, PS3

Årtalet: 2080, stämningen: Terminator. Enkelt
sammanfattat. Apokalyptiskt robotkrig där svulstig
action således blir en garanti. Binary Domain känns
till en början rätt kluvet som spel och drar åt många
håll utan någon konkret riktning. Storyn är smått
gripande men osammanhängande och dassiga rollspelselement följer med längs hela spelet utan att tillföra något positivt överhuvudtaget. Detta glöms dock ganska snabbt när själva stridandet börjat och just detta är otroligt lyckat. Känslan av förstörelse är enormt påtaglig och rätt skott på rätt plåtburk ger en tillfredsställelse värd att uppleva. När sedan actionmomenten kliver åt sidan så kommer den halvfärdiga spelupplevelsen fram och fläckar ner helhetsintrycket. Otroligt synd då Binary Domain har en otvivelaktig potential som med ännu mer etablerade utvecklare kanske hade kunnat nå hela vägen. Nu stannar det som ett skönt actionspel som dessvärre har för många skönhetsfläckar för att
konkurrera ut större pjäser på marknaden.
KIM LINDER

UFC UNDISPUTED 3
Xbox 360, PS3

En av världens mest uppåtgående sporter får fortsatt förtroende också på spelmarknaden. Något
som naturligtvis är lika logiskt som rättfärdigat
och jag kan glatt notera att UFC-spelen blir bättre
och bättre för varje år som går. Jag var lite irriterad
på föregångaren till detta som kändes styltigt och
obalanserat men här har man skärpt till sig.
Dagens UFC-spel tar efter innehållsrikedomen från
moderna wrestling-spel men förbättrar själva
fightingmekaniken, vilket är en lysande kombination.
Här känner jag för första gången att man
verkligen uppmuntras till olika spelstilar med olika
karaktärer. Vikten av att ”veta sin gubbe” har aldrig
varit tyngre och att köra all in med submissiongrepp
med en boxande fighter straffar sig snabbt.
Grafiken är trevlig och multiplayer-läget lika fylligt
som man har rätt att kräva. Tyvärr så hittas det
några mindre buggar här och var och väl kraftiga
laddningstider, men Undisputed 3 är helt klart det
bästa UFC-spelet på marknaden.
KIM LINDER

FIFA STREET
Xbox 360, PS3

Under luppen lägger vi FIFA Street 4, eller just det, FIFA Street som det heter… EA tycker att det är så revolutionerande att man valt att göra en namnbaserad omstart på hela serien. Ska börja med att klargöra att jag aldrig varit fäst vid FIFA Streetspelen. Som våldsbenägen mittback i min egen fotbollskarriär så har jag alltid velat ha fotbollen mer fysisk och rakt på sak. Det här alltid så populära samba-liret har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Här är det dock full samba med all världens finter och orealistiska avslut som gäller. Tröttsamt är egentligen bara förnamnet. Kontrollen är funktionell men främjar knappeggande alldeles för mycket och variationen är på tok för bristfällig. När de flesta finter som hittas här kan göras i FIFA 12 i ett betydligt mer omfattande sammanhang så tappar jag snabbt intresset för FIFA Street. Var den stora revolutionen är vet jag heller inte riktigt och FIFA Street är på det stora hela en ganska platt upplevelse. KIM LINDER

MARIO PARTY 9
Wii

Det har rörts om i Mario Party-världen. En ny utvecklare har fått rodret och tagit spelserien åt ett helt nytt håll. Mario Party 9 bygger fortfarande på idén om att jävlas med sina vänner samt briljera i minispel. Det nya kommer i formen man tar sig runt spelbrädet på. Alla kollektivåker i en gemensam kärra där man turas om att agera chaufför. När du är bakom ratten så gäller det att samla på sig så mycket gott du kan, sen parkera i värsta tänkbara sits så att personen efter dig hamnar i skiten. Det är kul, elakt och otroligt provocerande. Spela med tre vänner och ni kommer verkligen få testa er vänskap. Tyvärr är det inget kul spel att spela själv. Ensamvargen gör sig inte besvär att införskaffa detta spel då det måste spelas i goda vänners lag för att vara roligt. Samla istället ihop kompisgänget, njut av de nya välutvecklade minispelen och skrik i vrede när din "polare" stjäl en stjärna av dig. Där har du en förfestformel som fungerar mer än väl.
ANTON BJÖRNBERG –KALÉN